”Det bästa är ju att CMT:s konstruktion rymmer mer utan ökat höjdmått, vilket är en förutsättning för att man ska kunna ställa ut dem i skogen.”

“Mer flis i baljan ger mer flis på kontot”
Sedan Magnus Malmström år 2015 startade Knäreds Flistransport AB har han investerat i tolv nya Opticont 450-lastväxlarflak från CMT.
Skälet?
”CMT:s konstruktion ger mig möjlighet att lasta fem kubikmeter mer flis per flak – det är 15 kubikmeter mer per last med tre flak. Och det ger ganska snabbt resultat – visst, de kostade något mer i inköp, men med 12,5 % mer som tickar på per last så har man snart fått tillbaka den investeringen”, säger han.
Knäreds Flistransport AB är nischade inom transport av skogsflis från skogsbruket i södra Sverige. De tolv lastväxlarflaken går i skytteltrafik mellan skogen och kunderna på värmeverk i Skåne, Småland och på västkusten upp till Göteborg.
”Och det bästa är ju att CMT:s konstruktion rymmer mer utan ha ökat höjdmått, vilket är en förutsättning för att man ska kunna ställa ut dem i skogen”, fortsätter Magnus Malmström. En annan fördel är att flaket är frambyggt, vilket ger en automatisk förstärkning som ökar hållbarheten.
”Det som dessutom är riktigt bra förutom hållfastheten och de kompakta yttermåtten är att vikten bara ökade marginellt, trots att varje flak lastar 45 kubik jämfört med normala 40”.
”Sedan är de smart och aerodynamiskt byggda med förstärkningarna placerade på flakets insida, vilket ger en helt slät utsida. Och lägger man till de rundade hörnen i flakets framkant, så ger det ett mindre luftmotstånd som ger sänkta energikostnader och miljövinster”, säger en nöjd Magnus Malmström.