Kvalitet hela vägen

Vår affärsidé är att förbättra våra kunders transportekonomi och miljöprofil med effektiva och användarvänliga produkter. Det kallar vi kvalitet hela vägen.

Vår väg till framgång

CMT – Cargo Modul Trading – är Nordens ledande tillverkare av innovativa och kundanpassade flak för lastbil och järnväg. Drivkraften är sedan starten 1990 att ständigt förbättra våra kunders transportekonomi och miljöprofil med effektiva och användarvänliga produkter.

CMT och Parator

2018 togs ett avgörande steg i bolagets utveckling när man gick samman med släptillverkaren Parator, för att bättre kunna möta kundernas behov av ekipage som maximerar nyttolast och flexibilitet.

Historia

Grundandet av CMT och början på produktionen

1985

1990

2002

2005

2018

Idag

1985

Grundandet av CMT och början på produktionen

35 år har gått sedan CMT grundades utifrån en enkel idé: vi ville bygga lastflak med hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Lösningen blev att i skarven mellan kommunism och marknadsekonomi etablera en produktionsanläggning i byn Rymań några mil från den polska Östersjökusten. Där började vår väg mot kvalitet. En väg som tagit oss ut i Europa via en position som marknadsledare i Skandinavien.

I mitten av 1980-talet noterade den skånske åkeriägaren och entreprenören Agne Stjernström att växelflak, dvs flak av containertyp som kunde ställas av lastbilen, började bli allt mer populära i åkeribranschen.

De växelflak som fanns på marknaden var antingen svensktillverkade av hög kvalitet – och därmed ganska dyra – eller tillverkade i lågprisländer och av lägre kvalitet. Med en idé om att försöka hitta en nisch mellan dessa läger – alltså, hög kvalitet till rimliga priser – startade Agne Stjernström egen tillverkning av flak, både till den egna åkeriverksamheten och för att sälja till andra åkerier.

Det var dock svårt att få till en lönsam tillverkning i Sverige, så istället köpte CMT en fabrik som tillverkade och servade spannmålsmaskiner i den polska staden Rymań.

1990

Kundanpassning och innovation

CMT var något av en diversehandel under 1990-talet. Förutom containrar tillverkade bolaget allt från hopfällbara cykelkärror, pannor och emballage till regummerade däck – när man inte lagade trasiga lastpallar.
Spretigheten i produktionen höll i sig ända tills den nyutexaminerade civilekonomen Martin Wåhlin – som senare skulle ta över VD-skapet efter Agne – kom till företaget.

Han insåg att det fanns en växande efterfrågan på specialcontainrar i höghållfast stål, som var lite mer tidskrävande och besvärliga att tillverka – och som få andra producenter därför var intresserade av.

Därmed fanns det en utvecklingsbar nisch på marknaden som inte så många konkurrenter brydde sig om. Snart sålde CMT knappt några standardcontainrar längre – special med låg egenvikt var det nya slagordet. Och på så sätt utvecklades den kundanpassnings- och innovationskultur som präglar det nutida CMT.

2002

Introduktion av Hardox och Swedish Steel Prize

Ett steg i satsningen på att CMT skulle stå för hög kvalitet blev övergången till höghållfast stål i början av 2000-talet. Stålbolaget SSAB hade då introducerat Hardox, ett världsledande slitstål med gott renommé.

CMT började under 2002 ersätta vissa stålsorter med olika tjocklekar av Hardox och resultaten visade sig snabbt bli mycket goda. Så goda att CMT år 2005 fick det prestigefyllda priset Swedish Steel Prize, som delas ut till innovativa stålprodukter, för sin Opticontserie med så tunn som 1 mm Hardox används.

Sedan följde innovationerna slag i slag. Kassettflaken för asfalt är CMT fortfarande ensamma på marknaden med. Maskinflaken MFL 11 överraskade många skeptiker genom att kombinera låg bygghöjd med mer än dubbelt så många förankringspunkter och stolphål jämfört med tidigare modeller.

2005

Expansion till Europa

I samma veva tog CMT steget ut i Europa. Bolagets första utländska etablering blev Norge 2005, och därefter har närvaron utökats ytterligare med Tyskland, Schweiz, Finland och Island.

2018

Samgående med Parator

2018 togs ett avgörande steg i bolagets utveckling när man gick samman med släptillverkaren Parator, för att bättre kunna möta kundernas behov av ekipage som maximerar nyttolast och flexibilitet. Efter samgåendet har bolagen integrerat sina utvecklings- och försäljningsorganisationer och lanserat flera nya produkter. 2022 lanserades till exempel LT18-24SB tippsläp för lastväxlare med skjutbart flak och boggi, en unik och patenterad produkt.

Idag

Ett effektivt och lönsamt företag

Idag är CMT ett effektivt och lönsamt företag med bara 20 landmil mellan huvudkontoret strax utanför Svedala och fabriken i Polen. Och från att ha varit ett sätt att sänka produktionskostnaderna, är fabriken idag en självständig enhet med avancerad konstruktions- och produktionskompetens, redo att utveckla framtidens transportlösningar för CMT:s kunder.

Optimal transportekonomi

Med högkvalitativa stålsorter och innovativa konstruktioner skapar vi produkter som är både starkare och lättare. Det ger möjlighet att transportera mer till mindre kostnad.

I centrum för vårt arbete står du som ska använda flaket och göra jobbet. Vi vet vad du behöver och gör allt för att underlätta ditt arbete. Med mer än 30 års erfarenhet i ryggen fortsätter vi att flytta fram gränserna genom att bygga flak som de facto håller mer än de lovar.

Våra flak går att anpassa för intermodala transporter, det vill säga olika transportsätt – landsväg, järnväg och sjötransporter.

CMT är medlem i branschorganisationen – LFG. Det innebär att vi följer deras leveransbestämmelser LFG21 för våra kunders trygghet.

Vär väg till en bättre miljö

Vår affärsidé är att förbättra våra kunders transportekonomi och miljöprofil med effektiva och användarvänliga produkter. Det kallar vi kvalitet hela vägen.

Redan när vi startade 1990 bestämde vi oss för att göra lastbilstransporter effektivare, enklare att använda och mer miljövänliga. Vi ifrågasatte gamla sanningar och utmanade oss själva med nya sätt att tänka för att ständigt komma upp med nya idéer och lösningar som minimerar egenvikten, samtidigt som de maximerar lastkapacitet och aerodynamik för optimal transportekonomi. Resultatet talar sitt tydliga språk.

Redan när vi startade 1990 bestämde vi oss för att göra lastbilstransporter effektivare, enklare att använda och mer miljövänliga. Vi ifrågasatte gamla sanningar och utmanade oss själva med nya sätt att tänka för att ständigt komma upp med nya idéer och lösningar som minimerar egenvikten, samtidigt som de maximerar lastkapacitet och aerodynamik för optimal transportekonomi.

Resultatet talar sitt tydliga språk. Miljö- och hållbarhetsaspekten är närvarande i alla våra processer. Vår bransch har stor miljöpåverkan och våra produkter bidrar till effektivare transporter genom lägre bränsleförbrukning och längre produktlivscykel. I dagsläget förbereder vi oss för en ny EU-lagstiftning som säger att alla produkter ska CO₂-märkas från och med den 1 januari 2027.

För alla företag

Vi har tusentals kunder runtom i Norden,
men det hindrar inte att den minsta kunden är precis lika viktig som den största. Vi riktar oss till företag i alla storlekar, och erbjuder både flak, påbyggnationer och släp. Allt med fokus på bättre transportekonomi.

Kom i Kontakt

Behöver du hjälp med att hitta rätt?

Oavsett om du har en fråga om ett nytt flak, reservdelar, service eller någon annan fundering så är vi alltid redo att hjälpa dig.

Sweden
Cargo Modul Trading AB
Tjustorpsvägen 160
233 92 SVEDALA

Vi hjälper dig hela vägen

Har du frågor om våra flak? Behöver du hjälp med en specialbeställning eller med reservdelar?
Oavsett vilket så är vi alltid redo att hjälpa dig.

Kontakta oss