When you purchase a CMT product we promise quality all the way. And that’s what we deliver. Our goal is to maintain that quality.

Vi levererar till HCT-City
På uppdrag av Volvo Lastvagnar levererar CMT en komplett fordonsbyggnation med tippflak för en specialbyggd FH500 med fem axlar till HCT-City. Vi fick en pratstund med Emil Olsson från Volvo när han hämtade ekipaget.– Det är ett år sedan jag gjorde specifikationen på denna bil. Så det känns extra roligt att äntligen få hämta den, berättar Emil.
Projektet HCT-City är en fallstudie initierad av RI.SE där man studerar hur High Capacity Transport (HCT) kan appliceras i städer. Man vill visa på hur det ska gå att minska antalet transporter genom att öka lastvikten på varje transport. I pilot-testen som genomförs i Stockholm och Varberg ersätter man tre-axlade bilar – som får lasta 12 ton – med ekipage som får lasta det dubbla. Just denna bil kommer att användas för frakt av schaktmassor i byggprojekt Norra Djurgårdsstaden. Här finns en längdbegränsning för ekipage att förhålla sig till och därför blir maximal lastvikt avgörande för att hålla nere antalet transporter.
Vi levererar till HCT-City
– På detta sätt vill vi testa hypotesen att det med HCT-konceptet går att förbättra produktiviteten och öka effektiviteten på transporter avsevärt, som Fredrik Cederstav projektledare hos RI.SE beskriver det.
Med färre antal transporter reduceras utsläppen av koldioxid, samtidigt som vägslitaget minskar. Likaså ökar förutsättningarna för förbättrad trafiksäkerhet eftersom det blir färre lastbilar ute i trafiken. Flaket som vi levererar är som sig bör anpassat enligt kundens specifika önskemål och utrustat med hydraulisk höglyftande baklucka, flak-vibra och förhöjd framstamp.
Vi levererar till HCT-City
– Vi ser väldigt positivt på det utvecklade samarbetet utifrån HCT. Där har vi genom vårt bolag Parator levererat ett flertal släpkombinationer, säger Martin Wåhlin VD för CMT i en kommentar.
När vi vinkar av Emil bär det av mot Volvo Lastvagnars anläggning i Göteborg. Här ska det bland annat genomföras bromsprover och slutliga tester, innan bilen om några veckor tas i skarpt bruk i HCT-City Stockholm. För mer information om projektet läs här:

Vi levererar till HCT-City
Med färre antal transporter reduceras utsläppen av koldioxid, samtidigt som vägslitaget minskar. Likaså ökar förutsättningarna för förbättrad trafiksäkerhet eftersom det blir färre lastbilar ute i trafiken. Flaket som vi levererar är som sig bör anpassat enligt kundens specifika önskemål och utrustat med hydraulisk höglyftande baklucka, flak-vibra och förhöjd framstamp.
Projektet HCT-City är en fallstudie initierad av RI.SE där man studerar hur High Capacity Transport (HCT) kan appliceras i städer. Man vill visa på hur det ska gå att minska antalet transporter genom att öka lastvikten på varje transport. I pilot-testen som genomförs i Stockholm och Varberg ersätter man tre-axlade bilar – som får lasta 12 ton – med ekipage som får lasta det dubbla. Just denna bil kommer att användas för frakt av schaktmassor i byggprojekt Norra Djurgårdsstaden. Här finns en längdbegränsning för ekipage att förhålla sig till och därför blir maximal lastvikt avgörande för att hålla nere antalet transporter.