Med slitplåt i botten och en låg egenvikt lämpar sig CMT Lämflak mycket väl för transporter av såväl styckegods som grus och schaktmassor.

Lastväxlarflaket finns i två alternativ med aluminium i antingen styckegods- eller grusutförande. Med inbyggd styrka såväl som maximal flexibilitet ger Lämflak möjlighet till maximalt utnyttjande och bra transportekonomi.

Botten på Lämflak är konstruerad för att klara höga punktbelastningar och samtidigt ge möjligheter att skräddarsy placering av förankringspunkter och stakhylsor. Slitplåt i botten klarar både gruskörningar samt höga tryck från maskintransporter eller pallar.

För att ytterligare öka användarvänligheten kan bakpartiets lucka kompletteras med en uppsjö av tillbehör. Svängbar baklucka eller fallande lucka med utdragsjärn finns som standardtillbehör tillsammans med automatläm eller spridarlämsutlösning. Förankringsöglor invändigt samt spännbandskrokar ingår i standard.

CMT Kranflak går att få med samma specifikationer som CMT Lämflak. Lastväxlarflaket förbereds dessutom för olika kranar med fästpunkter samt anpassas för marknadens olika lastväxlare.

För att även klara större kranar går kranflaket att få med förstärkt rambalkar och kan då klara av krafter från kranar upp till 30 tonmeter.
Kranflaket går nu också att få i ett vändbart utförande. Med ett fällbart krokparti bak kan lastväxlarflaket svängas runt och kranen kommer på så sätt längre bak och kan nå ytterligare några meter. Ett enkelt sätt att få extra räckvidd på. Det fällbara krokpartiet går dessutom att använda som lastplan i nedfällt läge och hanteras enkelt upp och ner med hjälp av kranen.